PENERAPAN MIND MAPPING DALAM PEMBELAJARAN KETERAMPILAN BERBICARA PADA SISWA KELAS X MAN 1 MATARAM

Authors

  • Rabiyatul Adawiyah Universitas Nahdlatul Wathan Mataram

DOI:

https://doi.org/10.62107/mab.v10i1.79

Keywords:

transitivity system, value, contribution, Indonesian teaching learning

Abstract

This research aims to describe the implementation of mind mapping strategy in learning speaking skill and get description of students` achievement before and after the implementation of mind mapping strategy. The learning process emphasizes the students to work cooperatively in small group to help each other in learning the material by using student centered. The method used is experimental study with two subjects that are X Mia 1 graders and X Mia 2 graders of  MAN 1 Mataram. The data collected through observation, questionnare, documentation, and interview. The result of this research show that the implementation of mind mapping strategy improve the students` achievement in learning speaking skill. It is shown by the difference of students` achievement between experimental class and control class which indeks by 8.438. numeral with windows SPSS analysis. Show that the numeral is significant on the believe of 99.99%. it is symbolize with 0,00 numeral in windows SPSS. In conclusion, there is the influence of mind mapping strategy in learning speaking skill.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albernathy, Rob dan Mark Reardon. (2001). Dua Puluh Lima Kiat Dahsyat Menjadi Pembicara Hebat. Bandung: Kaifa.

Arsyad, Maidar dan Mukti U.S. (1993). Pembinaan Kemampuan Berbicara Bahasa Indonesia. Jakarta: Erlangga.

Arsyad, Maidar dan Mukti U.S. (2009). Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Arsyad, Maidar dan Mukti U.S. (2010). Prossedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktis. Jakarta: Rineka Cipta.

Bobbi dan Herrnacki. (2004). Quantum Learning: Membiasakan Belajar Nyaman dan Menyenangkan. Jakarta: PT. Mizan Publika.

Buzan, T. (2010). Mind Map Untuk Meningkatkan Kreativitas. (Alih Bahasa: Eric Surya Saputra). Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Hattarina, Shofia. (2008). “Penerapan Model Pembelajaran Mind Mapping (Peta Pikiran) untuk Meningkatkan Motivasi dan Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Sejarah XI IPS SMAN I” Jurusan Teknologi Ilmu Pendidikan: Universitas Negeri Malang.

Iskandarwassid. (2008). Strategi Pembelajaran Bahasa. Jakarta: Rineke Cipta.

Mohzana. (2006). Pengantar Statistik Pendidikan. Selong: STKIP Hamzanwadi.

Nurgiantoro, Burhan. (1988). Penilaian dan Pengajaran Bahasa dan Sastra Indonesia. Jakarta: PT. Rineke Cipta.

Nur, M. dan Wulandari, P.R. (2000). Pengajaran Berpusat Kepada Siswa dan Pendekatan Kontruktivis dalam Pengajaran. Surabaya: Pusat Studi Matematika dan IPA Sekolah UNESA.

Silberman, Melen L. (2006). Actif Learning: 101 Cara Belajar Peserta Didik Aktif. Bandung: Nusamedia.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. : Bandung: CV. ALFABETA.

Suryo Subroto, B.(2002). Proses Belajar Mengajar di Sekolah. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Tarigan, Djago, dkk. (1994). Bahasa dan Sastra Indonesia. Jakarta: Universitas Terbuka.

Tarigan, Henry Guntur. (1997). Berbicara Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Wragg, E.C. dan George Brown. (1996).

Menjelaskan. Jakarta: Grasindo.

Published

2016-06-01

How to Cite

Adawiyah, R. (2016). PENERAPAN MIND MAPPING DALAM PEMBELAJARAN KETERAMPILAN BERBICARA PADA SISWA KELAS X MAN 1 MATARAM. MABASAN , 10(1), 1-16. https://doi.org/10.62107/mab.v10i1.79

Issue

Section

Articles
Abstract viewed = 383 times